Trijų pasaulio čempionų kova? Formulė 1 gali tik svajoti. Tačiau Pasaulio Ralio Čempionate ši perspektyva gali būti viliojanti realybė, nes 2024 m. sezonas šią savaitę prasideda tradicijomis pripildytame 92-ajame Monte-Karlo ralyje.
Įsivaizduokite, jei Max Verstappen išeitų atostogų, koks atviras būtų F1 sezonas be savo čempiono. Tai beveik ta pati situacija, su kuria susiduria WRC šiais metais, po šokiruojančio sprendimo – 23 metų dviejų pasaulio čempionatų nugalėtojas Kalle Rovanperä šiais metais važiuos ne visuose etapuose. Rovanperä nėra visiškai išbrauktas iš vaizdo – jo WRC sezonas prasidės nuo antrojo turo Švedijoje. Bet po to jo tvarkaraštis lieka neapibrėžtas (bent jau viešai). Kaip ir jo 40 metų komandos draugas Sébastien Ogier, kuris taip pat nori šiais metais važiuoti tik dalį sezono, sprendimas pašalina Rovanperä iš galimybės siekti trečio iš eilės čempiono titulo – ir atveria kelią trims varžovams pakeisti jį kaip naują WRC karalių.
Toyota, kuri šiais metais su savo GR Yaris Rally1 sieks ketvirto iš eilės konstruktorių titulo, velsietis Elfyn Evans tapo jos kampanijos dėmesio centru. Aštuonių WRC ralio lenktynių nugalėtojas niekada neturės geresnės galimybės laimėti savo pirmąją pasaulio karūną po trijų antrų vietų per pastaruosius keturis čempionatus. Ar tai būtų nurašyta ant Rovanperos traukimosi, yra nuomonės klausimas. Kaip Lewis Hamilton jaustųsi tapdamas F1 čempionu be Verstappeno įveikimo? Vis dėlto, pasaulio čempiono titulas yra pasaulio čempiono titulas – ir jį laimėti niekada nėra lengva.
Nepaisant to, kad Toyota yra pajėgiausia WRC komanda, Evans žino, kad jam teks kovoti, norint pasiekti savo ambiciją. Hyundai i20 N Rally1 yra gerai suderintas Yaris ir Pietų Korėjos gamintojo galia, kuriai vadovauja buvęs Renault F1 bosas Cyril Abiteboul ir buvo pažymėta Ott Tänako grįžimu. Estas, 2019 m. Toyota čempionas, užsidegęs laimėti antrąją karūną, tačiau taip pat susidurs su įtempta komandos vidine dvikova su kovingu belgu Thierry Neuville, kuris, kaip ir Evans, siekia savo pirmojo titulo. Dinamika tarp įžūliosios Hyundai poros tikriausiai bus diskusijų objektas – tuo tarpu, kai jie kovos su Evans, kaip žadama, artimame trijų kovotojų mūšyje.
Tokia situacija yra būtent tas postūmis, kurio WRC šiuo metu labai reikia, ir tai atpirks Rovanperos nusivylimą žengiant žingsnį atgal (nors bent jau suomis žadėjo grįžti su visais ginklais, siekiant to trečiojo titulo 2025 m.). Čempionatas taip pat susiduria su tam tikru egzistenciniu kryžkelės momentu, nes jo suinteresuotosios šalys svarsto aukščiausio lygio ralio ateities kryptį. Trūkstant skambių vardų asmenybių ir profilio, kuruo jis mėgavosi Coin McRae prieš Carlos Sainz laikais, WRC kovoja už kietą branduolį – nesant per daug kitų vardų, kurie kreiptų daug dėmesio. Atrodo, kad sportas pats sau nepadedėjo šiuo atveju, turint tendenciją per daug svarstyti savo problemas.
WRC RALIO NAUJA TAŠKŲ SISTEMA
Net didžiausia inovacija 2024 m. yra abejotina kaip geras būdas patraukti platesnę bendrą autosporto auditoriją. WRC turi naują taškų sistemą, skirtą paskatinti veiksmą sekmadieniais – tačiau tai yra sudėtinga sistema ir nepadarys ralio suprantamo lengviau naujiesiems žiūrovams. Dauguma įžvalgiųjų laikosi „pamatysime“ požiūrio ir atrodo esantys atviri pakeitimams, jei tai neveiks kaip numatyta.
Tikslas yra protingas. Per pastaruosius metus per dažnai ralio paskutinioji diena virsdavo pasiplaukiojimu, nes ralio ekipažai taupė savo variklius vildamiesi gauti papildomus čempionato taškus, siūlomus galutinėje „Power Stage“ etape. Norėdami tai išspręsti, čia yra nauja sistema. Dabar atkreipkite dėmesį!
Taškai dabar bus skiriami ekipažų pozicijoms, užimtoms po šeštadienio antrojo etapo pabaigos, pagal šią skalę: 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1. Tačiau šie taškai bus suteikti tik tuo atveju, jei ekipažai pasieks finišą sekmadienį – jei nėra taškų krepšyje šeštadienį, vadinasi, galite anksti baigti sekmadienį.
Papildomai prie šeštadienio taškų, sekmadienį yra pasiekiami dar kiti taškai – suteikiant ekipažams naują priežastį spausti dar stipriau. Jie bus apdovanoti pagal galutinio etapo baigimo tvarką su paprasta skale 7-6-5-4-3-2-1 – be to, „Power Stage“ premijos vis dar galimos, suteikiant maksimaliai penkis taškus greičiausiam vairuotojui per bandymą. Taigi apskritai, laimėjęs ekipažas vis tiek gali surinkti iš viso 30 taškų, jei jis laimės šeštadienio vakarą, užbaigs pergale sekmadienį ir laimės „Power Stage“. Tačiau viso to sekimas iki pat renginio pabaigos, kol nusės dulkės, gali būti ne itin paprastas darbas.
Neuville geriausiai apibendrino privalumus ir galimus trūkumus, bent jau kovojantiems dėl čempionato titulo vairuotojams. „Nauji taškai tikriausiai padarys sekmadienius įdomesnius žiūrovams“, – jis pripažįsta. „Tačiau įspūdis, kurį šiuo metu turime kaip komanda, yra tas, kad dėl titulo kovojantys čempionato vairuotojai turi šiek tiek daugiau reikalų, nes penktadienį turime blogiausias kelio sąlygas“ – kaip visada, lenktynininkai pradeda pagal čempionato tvarką, reiškianti, kad geriausi ekipažai valo etapus tiems, kurie seka.
„Bus sudėtingiau atitrūkti čempionate, bet čempionatas gali būti įdomesnis.“
Tas paskutinis punktas yra svarbus. Jei sistema išlaikys Evansą, Neuville’ą ir Tänaką glaudžiai suspaustus prieš lapkričio kulminaciją taškų lentelės viršuje, sistema bus pateisinta.
WRC RALIO LENKTYNININKAI (DALYVIAI)
# | Vairuotojas | Komanda | Gimimo data | Amžius | Pilietybė |
4 | Esapekka Lappi | Hyundai Motorsport | 1991-01-17 | 33 | Suomija |
6 | Dani Sordo | Hyundai Motorsport | 1983-05-02 | 40 | Ispanija |
8 | Ott Tänak | Hyundai Motorsport | 1987-10-15 | 36 | Estija |
11 | Thierry Neuville | Hyundai Motorsport | 1988-06-16 | 35 | Belgija |
13 | Gregoire Munster | M-Sport | 1988-12-24 | 25 | Liuksemburgas |
16 | Adrien Fourmaux | M-Sport | 1995-05-03 | 28 | Prancūzija |
17 | Sébastien Ogier | Toyota Racing | 1983-12-17 | 40 | Prancūzija |
18 | Takamoto Katsuta | Toyota Racing | 1993-03-17 | 30 | Japonija |
33 | Elfyn Evans | Toyota Racing | 1988-12-28 | 35 | Jungtinė Karalystė |
69 | Kalle Rovanperä | Toyota Racing | 2000-10-01 | 23 | Suomija |
89 | Andreas Mikkelsen | Hyundai Motorsport | 1989-06-22 | 34 | Norvegija |
WRC RALIO TVARKARAŠTIS
Savo 52-ąjį sezoną WRC leisis į 13 įtraukiančių destinacijų keturiuose kontinentuose, pateikdama tobulą tradicijų ir inovacijų derinį, kuris atitinka ralio ilgalaikį palikimą.
Legendinis Rallye Monte-Carlo (sausio 25-28 d.) vėl pradeda 2024 m. kampaniją, apimantį garsiuosius Col de Turini pravažiavimus aukštai Prancūzijos Alpėse, kurie išbandys vairuotojus kaip niekas kitas. Po to seka Švedijos ralio (vasario 15-18 d.) užšalę miškai, vienintelė gryno sniego ir ledo vieta kalendoriuje.
Reikšmingas poslinkis įvyksta Safari ralyje Kenijoje, kuris grįžta į tradicines kovo 28-31 d. datas, nes pastaraisiais metais vyko birželio mėnesį. Šis pasikeitimas į Velykų savaitgalį bus dar sunkesnis išbandymas, nes tai sutampa su Naivashos lietingojo sezono pradžia.
Kroatijos ralis (balandžio 18-21 d.), nuo savo WRC debiuto 2021 m., pritraukė šimtus tūkstančių žiūrovų. Jo unikalios asfalto trasos aplink sostinę Zagrebą svyruoja nuo lygių iki labai sugadintų paviršių ir grįš visu savo šlovės žiburiu, taip pat ir legendiniai žvyro išbandymai Vodafone Rally de Portugalijoje (gegužės 9-12 d.) – taip pat didžiulis hitas tarp žiūrovų.
Viduržemio jūros žavesys laukia Rally Italia Sardinijoje (gegužės 30 d. – birželio 2 d.) prieš nekantriai laukiamą 80-ojo Lenkijos ralio (birželio 27-30 d.) sugrįžimą, po pertraukos aukščiausiame sporto lygmenyje nuo 2017 m. Lenkijos greitieji žvyro keliai žada įspūdingą spektaklį, kuris bus dar labiau sustiprintas šalies fanų bazės.
WRC gali pasveikinti naująjį Ralį Latvijoje (liepos 18-21 d.), įsikūrusiame šurmulingame pietinės pakrantės mieste Liepojoje. Remiantis daugelio metų sėkme FIA Europos ralio čempionate, laisvosios paviršiaus varžybos pabrėžia aiškų kelią renginiams pakilti į pasaulinį WRC etapą.
Greičio mėgėjai gali laukti didelio greičio Secto Ralyje Suomijoje (rugpjūčio 1-4 d.), garsėjančio savo žandikaulį atveriančiais greičiais ir gravitaciją nuginčijančiais šuoliais. Tada jaudulys pasikeičia į kitą formą Acropolis Rally Graikijoje (rugsėjo 5-8 d.), siūlančioje labai skirtingą skonį su savo vingiuotais, akmenuotais kalnų etapais.
Dar kartą Pietų Amerika primena apie savo buvimą su Rally Chile Bio Bío (rugsėjo 26-29 d.), patvirtindama čempionato pasaulinį pasiekiamumą.
Vidurio Europos ralis (spalio 31 d. – lapkričio 3 d.) apims Austriją, Čekijos Respubliką ir Vokietiją kaip priešpaskutinį turą prieš didžiulį finalą, kuris išsiskleis Azijoje FORUM8 Rally Japonijoje (lapkričio 21-24 d.).
# | Etapas | Data |
1 | Monte-Carlo Ralis | 25 – 28 sausio |
2 | Švedijos Ralis | 15 – 18 vasario |
3 | Safari Kenijos Ralis | 28 – 31 kovo |
4 | Kroatijos Ralis | 18 – 21 balandžio |
5 | Portugalijos Ralis | 9 – 12 gegužės |
6 | Italijos Sardinijos Ralis | 30 gegužės – 2 birželio |
7 | 80-asis Lenkijos Ralis | 27 – 30 birželio |
8 | Latvijos Ralis | 18 – 21 liepos |
9 | Suomijos Ralis | 1 – 4 rugpjūčio |
10 | Acropolis Graikijos Ralis | 5 – 8 rugsėjo |
11 | Chile Bio Bío Ralis | 26 – 29 rugsėjo |
12 | Vidurio Europos Ralis | 31 spalio – 3 lapkričio |
13 | Japonijos Ralis | 21 – 24 lapkričio |